Advert
Advert
Advert

Yusuf Ruh, Yakup Nefs Makamıdır

"Yunus Divanı"nda konuşan Mustafa Tatçı, Yunus Emre'nin "Yusuf'u Kaybettim" şiirinden örnekle, "Yusuf, can ve ruh makamıdır. Yakup ise nefs makamıdır. Nefsimiz, ruhunu arar. Kendi nefsinde ruhunu arayan ve Yusuf’u bulan cem makamına gelir" dedi.

Yusuf Ruh, Yakup Nefs Makamıdır

Esenler Belediyesi Kültür İşleri Müdürlüğü'nün Nizamülmülk Kültür Sanat Sezonu etkinlikleri kapsamında düzenlediği "Yunus Divanı" programı, Dr. Kadir Topbaş Kültür Sanat Merkezi’nde gerçekleşti. Yunus Emre'nin  "Yusuf'u Kaybettim" şiirinin incelendiği programda Araştırmacı-Yazar Mustafa Tatçı, şiirde yer alan Yusuf ve Kenan kavramlarının tasavvuftaki karşılıklarına değindi.

NEFSİNDE YUSUF'U BULAN CEM MAKAMINA GELİR

Yusuf ve Yakup ilişkisinin derinlemesine inilmesi için Kuran'da zikredilen bir kıssayı esas almak gerektiğini söyleyen Tatçı, "Bu kıssa, hepinizin bildiği bir kıssa. Yakup Aleyhisselam'ın oğulları tarafından Yusuf’un kuyuya atılması, Yakup Aleyhisselam'ın gözyaşı dökerek katarakt olması, seneler sonra Yusuf’un tevhit kokularını algılaması, Yusuf'un gömleğinin bulunmasıyla birlikte Yakup Aleyhisselam'ın Yusuf’un yaşadığını anlaması ve kavuşmalarından oluşur bu kıssa. Bunların hepsi tevhittir. Yunus Emre’nin bir ilahisi vardır orda şöyle der, ‘Kaybettim Yusuf’u Kenan ilinde, Yusuf bulunur Kenan bulunmaz.’ Bu ilahide o sizleri söyleyen kişi Yakup’dur. Yusuf bulundu, Kenan bulunmaz, diyor. Yusuf cemali tecellidir. Yusuf, can ve ruh makamıdır. Yakup ise nefs makamıdır. Nefsimiz, ruhunu arar. Kendi nefsinde ruhunu arayan ve Yusuf’u bulan cem makamına gelir. Hz. Yusuf Cenab-ı Allah’ın mutlak güzelliğinin sembolüdür. Yakup Aleyisselam’ın Hz. Yusuf’a olan sevgisi oğlu olmasından dolayı değildir. O'nun yüzünde ilahi güzelliğin tecelli etmesindendir. Yakup Aleyhisselam’ın Yusuf’a olan hasreti de ondaki cemal tecellisindendir. Bu parça bir sevgidir fakat bundan sonra tüm varlık Yusuf olacaktır Yakup’un gözünde. Yakup diyor ki, 'Kendi nefsimde varlık alemini idrak ettim ama çokluktaki tecellileri bulamıyorum.' Çokluktan kastımız da iyi ve kötü gibi zıt kavramların tek tek yoklayıp dönüştürüp, 'Yarabbi bu da sendendir, bu da sendendir, bu da sensin,' diyerek çokluktaki ilahi tecelliyatı anlamamız lazım. İşte çokluğun yokluğunu gösterecek olan kişi, hakkı idrak etmiş olan insanı kamildir, onun temsili ise Yunus'tur" ifadelerine yer verdi.

Sende Yorumla...
Kalan karakter sayısı : 500
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR X
Uşak'da Spor Aşkı Sokağa Taştı !
Uşak'da Spor Aşkı Sokağa Taştı !
Gaziosmanpaşa’da Yeni Eğitim-Öğretim Yılı Coşkuyla Başladı
Gaziosmanpaşa’da Yeni Eğitim-Öğretim Yılı Coşkuyla Başladı